22 juni 2017

Hyfsat nyttig peach crumble


Idag rang ingen väckarklocka ❌⏰, så jag fick in nästan lika många timmars sömn 💤 som katten Sidney 🐱. Oh well, jag antar att jag behövde det. Mitt sophomore year var ganska långt och jobbigt 👩🏫😓📚. 
Sen gick jag in till stan med Majsis för diväärse ärenden . Utflykten bar frukt, närmare bestämt ett kilo persikor från torget 🍑. Jag kunde inte komma på något bättre att göra med dem än gammal hederlig peach cobbler. Efter att ha sett den dystra väderleksrapporten 🌦🌧☁️😐 för de kommande dagarna tänkte jag att min Beach 2017 var i januari i Las Grutas och att jag redan kan lägga på lite extra isolering inför vintern 🍫✔️⛄️. Men sen sprack molntäcket upp ⛅️och för ett tag trodde jag att det kanske blir lite sommar här ändå... ☀️👙😰
Så jag googlade på lite "nyttiga" recept och fann istället en peach crumble. Här kommer det, fritt översatt och till rådande villkor anpassad  av mig, som ju har en magisterexamen i översättning 📑🎓. 

Det här behöver du: 
4 stora persikor - i tärningar
2 msk majsstärkelse
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 tsk malen kanel
1 3/4 dl havregryn
3/4 dl grahamsmjöl
2 msk honung
2 msk smält smör 

Såhär gör du: 
 Sätt ugnen på 190 grader och smörj en lämplig form. Blanda persikorna med majsstärkelsen, vaniljsockret och hälften av kanelen. 
Blanda ihop havregryn, grahamsmjöl och resten av kanelen i en skål. Tillsätt sedan honungen och smöret. Blanda väl. 
Lägg i persikoblandningen i formen och strö sedan över degen. 
In i ugnen i 30-40 minuter eller tills persikoblandningen bubblar och degen är knaprig. Ta ut. Låt svalna. Servera förslagsvis med vaniljglass eller grädde. 

Inga kommentarer: