27 december 2016

En liten tur till Argentina

På självaste juldagen tog jag en tur till andra sidan jordklotet och en bit längre. Resan var lång, men gick bra.
Det första stoppet var Kastrup, där vi avnjöt en dansk specialitet i väntan på det första planet. Och sen kom vi till Madrid på söndagskvällen. Jag har lärt känna terminal 4 på Barajas ganska väl eftersom vi hade ett långt stopp där. Och på Iberias long-haul över Atlanten sov jag förvånansvärt länge och väl, trots brist på komfort och benutrymme. De vakna stunderna tittade jag på Mascotas (a.k.a Ett husdjurs liv) och ett argentinskt mästeverk som heter Me casé con un boludo. Che, jag var ju tvungen till att försöka vänja mig vid den argentinska accenten.
Sen efter 13 timmar, på måndag morgon lokal tid landade vi på Ezeiza. Där gav jag ett neutralt ansiktsuttryck och mitt högra tumavtryck åt migrationsmyndigheten. Därefter blev det en snabbtur genom Buenos Aires (jag fick en skymt av Rosa huset, ändå) till inrikesflygplatsen. Från den flygplatsen tog vi ett litet hopp ner till Patagonien där vi blev hämtade av ett par föräldrar.
... Och nu befinner jag mig i Luis Beltrán, en by förutan många gator. Det ligger inne i landet, ganska långt från den blåa Atlanten fast nära till Svarta floden. Jag tror inte att det blir så mycket tango, men förhoppningsvis massa kött och rödvin.

Ett kulinariskt äventyr: pölse på Kastrup
En förebild. 

På väg till Madrid 
Second breakfast i Buenos Aires
Nyttig lunch i Buenos Aires. 
Efterbild
För mig exotiskt baggageband i Nequén. 
Svenska är nog ett större språk än vad man tror. 

Inga kommentarer: