07 juni 2016

Där regnbågen slutar

Så jag spenderade gårdagen och idag med att sträckläsa Cecelia Aherns "Där regnbågen slutar". Ja, alltså, jag har ju läst allt som Marian Keyes har skrivit så en annan författarinna från den gröna ön får förgylla min vardag istället. Fast... jag måste säga att jag saknar den förra, ty Cecelias böcker har en mycket sorgligare underton och jag är ju ett stort fan av Marians böcker som brukar handla om tanter som har hamnat på botten på något sätt i början av boken och som under historiens gång liksom tar sig upp och lyckas.
Men bueno, Där regnbågen slutar är en lite annorlunda skriven boken i att den egentligen inte innehåller någon berättande historia utan helt och hållet består av olika sorters meddelanden mellan olika personer som till exempel brev, lappar, e-post och sms. I centrum finns Rosie och Alex som har varit vänner sedan de var små och man får följa dem genom typ hela deras liv, från att de är sju år gamla och Alex bjuder in Rosie till sitt kalas, genom tonåren när de skolkar från dubbeltimmen i datavetenskap och blir typ aspackade på tequila... tills långt mycket senare.
Det verkar som att Alex och Rosie ska bli ett par, men oh noez, Alex flyttar till Boston med sin familj och de tu skiljs åt. Rosie har planer på att också flytta över till andra sidan dammen, men så händer något som tvingar henne att ändra sina planer. Voj, voj, hur ska det gå? Kommer det någonsin att bli de två...?
Intressant och lättsmält bok som får tre speciella tystnader av fem. Rekommenderas för om man har någon helgdag som man inte är säker på hur man ska fira eller så.

Inga kommentarer: