14 maj 2016

Utvärdering


Jo. Jag skulle helt klart ha fått minst ett E i slöjd, och jag inser att jag visar vissa C-kvaliteter samt även är uppe och snuddar på A på ett ställe. Jag lagade hål i mina jeans på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt utifrån instruktioner och delvis egna initiativ. Dessutom använde jag symaskinen på ett ganska säkert och i huvudsak fungerande sätt. Det där med att trä tråden visade sig vara ungefär som att cykla. I med spolen och vips så kändes det som att jag var tillbaka i L:s slöjdsal på Furulundsskolan. Vidare kunde jag välja tillvägagångssätt och ge enkla motiveringar till mina val: "det verkar lättast att göra såhär".
Med det erbjudna inspirationsmaterialet och sådant som jag själv letade upp (ett par trasiga jeans och laglappar) kunde jag utveckla idéer (laga hålen?). Och med hänsyn till jeansens och symaskinens form och funktion prövade och omprövade jag hur materialet och hantverkstekniken (sicksackstygn och raksöm med central nålposition) kunde kombineras. Sen bidrog jag till att formulera och välja handlingsalternativ som ledde framåt under arbetsprocessen: jag ropade på min mamma om jag inte lyckades fiska upp undertråden eller om stygnen trasslade ihop sig.
Och nu ger jag ett enkelt omdöme om arbetsprocessen där jag tillämpar relativt god användning av slöjdspecifika begrepp.

Inga kommentarer: