07 april 2016

Om ord

Så det sägs att spanska ungdomar bara använder 240 ord av de 94 000 som finns i ordboken. Därför försöker en lärare öka kidsens ordförråd med 18 % med hjälp av den här raptexten. Jag är säker på att om man bara justerar siffrorna en aning (vårt språk är exempelvis inte lika rikt på ord), så går det nog att applicera på ungdomar i det här landet också. Om jag hade haft någon som helst känsla för rytm så hade jag gjort något liknande projekt där jag introducerade bortglömda ord som... typ vedermöda, shanghaja och stävja.
Hm, fast när det kommer till att utöka ens ordförråd så kanske jag borde börja med mig själv. Jag kan knappt uttrycka mig enkelt, tydligt och relativt sammanhängande och borde verkligen hitta mer utvecklande ord än "spännande" och "intressant" för att beskriva mina upplevelser under en dag.

Inga kommentarer: