05 november 2015

Främlingen

Jag har en lista över böcker som jag ska ha läst, som ett led i min allmänbildning. Och i förra helgen var jag som bekant och hälsade på min väninna E som har ett väldigt stort intresse för litteratur samt en välfylld bokhylla, i vilken jag fann många intressanta titlar. Några av dem är inte så lämpliga att skriva om, men en titel av Albert Camus fångade mitt öga. Ty, Främlingen är en av titlarna på ovan nämnda lista. Väninnan byggde upp boken lite väl mycket och sa att jag skulle komma att sluka den redan på tågresan hem. Fast några skrikande ungar och sagoläsande i sätena bakom mig fick mig att skjuta upp läsningen till senare, så jag blev inte färdig med den förrän senare i veckan när jag kunde hänga i den tysta kupén under mitt pendlande.

Men bueno, Främlingen handlar om en fransk-algeriern Meursault, vars mors död inte verkar beröra honom och som utan att riktigt tänka skjuter ihjäl en arab en varm dag. För detta hamnar han i fängelse och i rättegången blir det svårt för åklagaren att lindra Mersaults straff, på grund av hans likgiltighet.

Och... jag vet inte riktigt vad jag ska säga om boken. Jag tyckte att den var ganska deprimerande att läsa och blev intressant att läsa först i andra delen. Den var nog inte riktigt mitt glas cola. Två giljotiner av fem. Jag tycker ändå att det känns lite mer tröstande att tänka att det finns en mening med allt. Hittar man inte det direkt så får man leta runt lite. Jag för min del tror att meningen finns i en påse lösgodis.


Inga kommentarer: