27 oktober 2015

Narcos

Narcos är baserat på den sanna historien om den colombianske knarkkungen Pablo Escobar som blev så rik så att han inte visste vad han skulle göra med alla sina pengar (gräva ner dem i marken?) för att han kom på den smarta idén att smuggla vitt pulver upp till det stora landet i norr, där efterfrågan fanns. Men sen startade the War on Drugs och livet blev aningen svårare för Escobar i och med att DEA kom till landet och ville ha honom utlämnad... Så i serien får vi följa DEA-agenterna Steve Murphy och Javier Peña i deras försök att överlista el patrón. Och även den senares påhitt.
Jag tycker att serien är välgjord, det är sex, droger och cumbia samt en ständig lektion i att inte knarka, ty man får se bilder på döda kroppar i nästan varje avsnitt, som en påminnelse, liksom, om man nu skulle få för sig något sånt. Och så är det spanska med en tjock brasiliansk accent... Seriöst, även om jag uppskattar att folk i serien pratar spanska istället för engelska med spansk accent så är det där sista är väldigt störande. Skådespelaren som spelar Pablo Escobar, Wagner Moura, kommer från Brasilien och lärde sig spanska för att kunna spela rollen, bland annat med att spendera tre månader i Medellín, men det hjälpte nog inte så mycket om jag, som har spanska som tredje eller fjärde språk, kan irriteras av hans för tjocka l eller nasala vokaler. Alltså, det är som om jag hade spenderat tre månader i typ Odense för att slipa min danska (jag menar, hur svårt kan det vara?) och sen gjort huvudrollen i en dansk serie. Det hade liksom inte blivit bra...
Men bueno, det är ändå en spännande och beroendeframkallande (no pun intended) serie som får fyra "¿Plata... o plomo?"-frågor av fem.

Inga kommentarer: