20 oktober 2015

Kort kjol

Jag behövde aldrig läsa den här boken när jag gick i årskurs åtta, eller senare under min skolgång heller, för den delen, så jag blev aningen nyfiken på vad som kunde tänkas stå i den som skapade protester från föräldrar i en kommun i Sverige och som fick kommunen att plocka bort den ur undervisningen.
Och då bestämde sig förlaget för att göra boken gratis att ladda ner som e-bok under två veckor, som en protest mot den här censuren, så jag roffade åt mig det här verket från den digitala böcker-bortskänkes-hyllan och läste ut det under dagens pendlaräventyr.

Boken handlar om sextonåriga Myran, som precis har gått ut första året på gymnasiet och ska fira detta med att dricka några "bärs" och hänga på "Grönan" med sina kompisar. Fast kvällen och natten blir inte riktigt som hon har tänkt sig; "Ett liv slaget i spillror, en söndertrasad framtid". Därefter får vi följa hur Myran försöker bearbeta händelsen, hur hon tar sig igenom rättegången och så skulden hon får leva med. Var det för att hon var full? Var det för att hon hade kort kjol?

Bueno, jag kan förstå varför föräldrar har protesterat; det är lite jobbigare att läsa den här boken än en Bamestidning i och med att det finns med en väldigt detaljerad beskrivning av en grov våldtäkt, som nog inte lämpligt för riktigt alla barn. Så man kanske inte ska läsa den i åttan eftersom jag av så kallad first-hand experience vet att mognadsnivån på sina håll inte är så hög där, men definitivt senare i skolåren. Som någon sa; bara för att man inte pratar om något med sina barn så upphör inte det att finnas.

Inga kommentarer: