12 oktober 2015

Alkemisten

Jo, men det var dags; "typ alla andra" har ju redan läst den.

Alkemisten handlar om en andalusisk pojke vid namn Santiago som är fåraherde till yrket. Santi är väl egentligen ganska nöjd med sin tillvaro och har hittat en tant som han funderar på att gifta sig med, men så återkommer samma dröm två gånger och då måste han ju gå till en tant för att få den tydd. Av henne får Santi reda på att han borde åka till pyramiderna i Egypten, så därför tar han båten över sundet till Tanger, där hans resa mot alkemisten börjar....

Ähm, jag vet inte riktigt vad jag ska säga om Paulo Coelhos storsäljande verk. Digo, jag vet inte riktigt vilket tåg jag ska hoppa på, det som säger att boken är helt underbar eller det som säger att den är... kass, men jag kan förstå att boken har fått så olika reaktioner. Jag tycker att den innehåller många fina saker som det här med att om man tror på något riktigt mycket så kommer hela universum verka för att det ska hända... Men samtidigt så tycker jag att det hela är lite väl... kliché och jag hade säkert kunnat läst något liknande från elever på valfri högstadieskola i landet. Så... jag vet inte riktigt. Jag tror att den får tre magiska stenar av fem,  för jag höll mig ju ändå sysselsatt i några timmar.

Inga kommentarer: