23 september 2015

En svensk version av alfajores

Jag håller ju på att lära mig en massa om det här med översättning och de senaste dagarna har jag roat mig med att översätta två recept från spanska. Det har varit en spännande uppgift och jag har lärt mig en massa om olika svampsorter och köksredskap.

Uppdraget ledde också till att jag blev sugen på att baka, efter att ha letat upp svenska motsvarigheter till alla dessa matlagningstermer. Då var det tur att min lust att baka sammanföll med ett planerat besök i bingohallen med min väninna S. Häromdagen sa förresten tant Johanna att vi var "oh, så tantiga". Jag förstod inte alls vad hon menade; just den dagen hade vi flyttat vårt kaffedrickande ur medhavd termos till en svampskog i närheten, så det var väl bara bra att vi fick lite frisk luft? Ty annars brukar det ju ske i en bingohall eller på en parkering när det är bilbingo.

Så, med spanskspråkiga länder färskt i minnet valde jag att baka en svensk version av alfajores. Hade jag varit en karaktär i The Sims hade jag nog behövt ha minst fem matlagningspoäng för denna kulinariska utmaning. Och ett brandlarm installerat, för säkerhets skull. Men bueno, här kommer receptet, som jag har snott härifrån (och ändrat lite på. Jag har nog funnit mitt kall i livet också):
20 kakor
Det här behöver du... 
Till kakorna...
  • 
100 g smör

  • 3/4 dl strösocker
  • 
1/2 dl vetemjöl
  • 
1 msk mjölk
  • 
1 tsk vaniljsocker
  • 
1/2 tsk bakpulver
  • 
2 dl majsmjöl (finmalen polenta)
  • 
1/2 tsk citronsaft
... och till fyllningen:

  • 1 burk dulce de leche, argentinsk kolasås som är ungefär som om en bit av himlen hade ramlat ner i en burk. I det här landet, vars fotbollsspelare inte gör mål med händerna, säljs det som "karamelliserad mjölk". Alternativt kan man för att tillverka egen koka kondenserad mjölk väldigt länge.
  • 2 dl kokos

Såhär gör du:
  1. Rör smör och socker smidigt med hjälp av en elvisp med degkrokar. Tillsätt mjölk och citronsaft. Blanda vaniljsocker, bakpulver, majsmjöl och vetemjöl och rör ner i smeten. Arbeta hastigt ihop allt till en deg. Plasta in degen och låt vila i kylskåp i cirka 25 minuter.
 Medan du väntar, sätt ugnen på 175 grader och läs tidningen eller gör något annat.
  2. Forma degen till kulor som är cirka 1 1/2 centimeter i diameter. Lägg kulorna glest på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem något. Grädda i mitten av ugnen i 20 minuter eller tills de börjar få lite färg. Låt svalna något och lägg sedan över kakorna på galler.

  3. Bred riktigt med dulce de leche över hälften av kakorna och lägg på de övriga som ett lock. Häll ut kokosen i en djup tallrik och rulla kakorna i kokos så att det täcker kolasåsen.

Och färdigt. Säkert hur nyttiga som helst. 

Inga kommentarer: