18 augusti 2015

Gökboet

Nu har jag läst Gökboet också, en modern klassiker utgiven år 1962. Jag hade såklart hört talas om boken tidigare och filmen med, för den delen men inte läst eller sett. Så nu tänkte jag att det var dags att ta mig igenom det här verket, som ett led i min allmänbildning.
Bokens berättare är en man som kallas Hövdingen (on account of hans indianska härkomst) och som har spenderat det senaste decenniet på ett mentalsjukhus i Oregon. I den här boken beskriver han hur livet där leker, utifrån hans lite paranoida perspektiv. Han är exempelvis övertygad om att människor är kopplade till och styrs av något som kallas Maskinerikombinationen, och det är vad som får oss att... skärpa oss och passa in i samhället.
Bueno, livet där går sin gilla gång med sopande, pillerknaprande och terapeutiska (nåväl) samtal i grupp. Och så kommer en ny patient vid namn McMurphy till avdelningen och liksom börjar... ifrågasätta saker och ting. Tänka sig, han har mage att föreslå att patienterna ska få se på World Series i stället för att städa dagrummet... Det här tycker inte riktigt bossen, Stora Syster, a.k.a Syster Ratched om, utan de två börjar utmana varandra för att visa vem som har mest makt. Dam, dam dam.
Jag tycker att det är en intressant bok som har vissa komiska inslag. Dock vet jag inte om jag gillar bilden av kvinnorna i boken. De var nog bara missförstådda och menade inget illa. Boken får fyra elchocksbehandlingar av fem.
Jag önskar att jag också kunde skriva som Ken Kesey, men jag skulle nog inte ha råd att betala tuition fees till Stanford för att läsa kurser i kreativt skrivande. Och um ehrlich zu sein, så är jag inte så intresserad av att experimentera med Lucy in the Sky with Diamonds heller...

Inga kommentarer: