13 juli 2015

Prayers for the Stolen

Ladydi (döpt efter en viss prinsessa) växer upp på ett berg i djungeln i delstaten Guerrero i Mexiko. Där finns en massa läskiga insekter, ormar och andra spännande djur samt hög fuktighet och dito kriminalitet. Något som det är brist på i deras plats på jorden är dock män, ty de har lämnat fruar och barn för att söka lyckan på andra ställen. Och det är en farlig plats att leva på för tanter, stora som små. Vid berget finns motorvägen som går till Acapulco och runtomkring finns hemliga odlingar som producerar ähm, de varor som delstaten livnär sig på och de små tanterna lever varje dag i skräck för att bli upplockade och stulna av SUV:s som kör igenom området och letar efter fina små tanter som kan säljas vidare som offer för vår tids slaveri.
Prayers for the Stolen är en skildring av eländes elände och misär som får tre vallmoblommor av fem. Jag har lärt mig mycket om Mexiko som jag inte visste innan och jag är tacksam över att jag bor i ett land som inte är lika messed up.

Inga kommentarer: