29 juli 2015

Orange is the New Black: My Year in a Women's Prison av Piper Kerman


Tack till D som delar mitt intresse för serierna Cops, Border Security: Canada's Front Line och... Orange is the New Black, samt intresset för att läsa. Av henne fick jag boken med samma titel som den senare serien och well, det som inspirerade den. Eftersom jag ju hade sett serien så var jag lite nyfiken på att läsa boken, även om jag hade en känsla av att jag skulle bli besviken. 
Och... bueno, det blev jag. Kanske om jag hade läst boken innan jag hade sett serien hade jag uppskattat den mer... Ty, det är ju svårt att inte jämföra de två.
Handlingen är i stora drag den samma, även om seriens skapare Jenji Kohan har ägnat sig ganska så rejält åt licentia poetica. Seriens Piper Chapman heter i verkligheten Piper Kerman, och precis som i serien är hon en privilegierad medelklasstant som har gjort något dumt i sin ungdom och därför fått besöka ett lågriskfängelse utanför NewYork där hon bor, under en förhållandevis kort period. Seriens Lichtfield är ett ställe som heter Danbury i Connecticut och där finns många av seriens karaktärer, om än lite... nertonade. Så, i boken beskriver Kerman sina upplevelser i fängelset, om hur det var att vara vit medelklasstant på ett ställe där de är i minoritet, hur hon spenderade sina dagar under de där femton (som ju blev tretton on account of good time) månaderna och hur Larry och hon lyckades få förhållandet att hålla.
Men det är ju så låhångtråkigt i jämförelse med boken! Jag inser kanske att serien har satt ribban ganska så högt, men híjole, det händer ju nästan ingenting; det är som Pepsi Max i jämförelse med the real thing! Om jag ska försöka vara lite positiv så är något som boken har att komma med Kermans kritik mot det amerikanska rättssystemet och vad the War on Drugs har skapat. Det syns bara lite i serien, men är intressant och egentligen det som är hela motivet till Kermans bok.
Men ja, förutom det, en ganska så tråkig självbiografi utan mycket substans som får två post-visit strip searches av fem.

Inga kommentarer: