26 juli 2015

Krusbär- och kokoskaka

Min väninna E har så snällt hjälpt mig med att bekämpa vegetationen i trädgården och häromdagen bar det faktiskt frukt. Några liter krusbär, närmare bestämt. Jag tänker inte alltid innan jag agerar så efter att jag hade plockat dem funderade jag på vad jag skulle göra med alla dessa... gooseberries. 
Lite googlande gav mig receptet på en gooseberry coconut cake från BBC:s Good Food och nedan följer min tolkning av detta:

Det här behöver du:
200 g smör, rumsvarmt.
2 dl råsocker
3 dl riven kokos
3 3/4 dl mjöl
1 tsk bakpulver
100 g eller 1 dl kvarg med smak av kokos
4 ägg, stora.
en halv liter krusbär, snoppade (tihi!)

garnering:
3/4 dl riven kokos
1 matsked socker
1 matsked smält smör

Såhär gör du:
Värm ugnen till 160 grader. Smörj och bröa en rund form, 20 cm i diameter. Släng i alla ingredienserna tillsammans med en halv tesked salt i en skål och vispa ihop till en jämn smet. Vänd ner tre fjärdedelar av bären och häll sedan i smeten i formen. Stick ner resten av bären på toppen av kakan och grädda i en timme i ugnen. Medan kakan är i ugnen, blanda ihop ingredienserna till garneringen. Efter en timme i ugnen, ta ut kakan och häll på garneringen. Låt grädda i ytterligare femton-tjugo minuter till eller tills kakan är gyllenbrun.

2 kommentarer:

Sarapara sa...

Hur blev den??

Jag testade att göra en ny vinbärskaka och lät den var en timma i ugnen. Den blev jättegod och inte alls kletig. Den krävde ju som sagt en 30 min extra i ugnen än vad som framgick.

6 dl socker
6 dl mjöl
200 gram margarin
4 ägg
1-2 tsk vaniljpulver
0,5 liter vinbär

Blanda först ägg och socker sen i med allt det andra och smeta ihop. Häll sedan på bären när smeten ligger i formen/långpannan.

Ingen "smal-kaka" :P

Jenny sa...

Oh den blev jättemumsig, saftig och så. Fast jag vet inte om krusbär är min grej så tänkte testa med något annat nästa gång.
Jag ska leta upp mitt vinbärspajsrecept!