10 maj 2015

Pröva mig, GU

Igår spenderade jag två och en halv timme i en tentasal någonstans i Sverige och visade vilka imponerande kunskaper jag har tillägnat mig i olika språk de senaste åren. Som förberedelse hade jag läst lite om korrekt användning av komma i Svenska skrivregler, samt bläddrat igenom den kungliga akademins lista över de 1000 vanligaste formerna i det spanska språket. Ordet som jag senare hängde upp mig på visade sig vara på plats 2365, så jag insåg att skulle ha varit snäppet mer ambitiös. Nåväl. Det där med att vara efterklok.
Två delar handlade om svensk språkriktighet, som ju ligger mig ganska varmt om hjärtat. En av de delarna handlade om att rätta andras misstag, som jag ju ändå gör tyst, eller halvt muttrande, för mig själv på internet varje dag. Resultatet av mitt arbete blev tio handskrivna och förhoppningsvis hyfsat läsliga sidor. Det ska bli spännande att se hur det gick.

Inga kommentarer: