02 maj 2015

How to Build a Girl av Caitlin Moran

Jag har läst ännu en bok av Caitlin Moran, och det var ännu en bok, som hon själv säger i acknowledgements: "full of wanking and shagging". Tanten är ju väldigt... frispråkig, men jag tyckte inte att den här var lika illa som Konsten att vara kvinna. Fast jag kanske har blivit härdad.
Så jag såg How to Build a Girl högst upp på topplistan i Smiths på flygplatsen när jag var ute på äventyr för några veckor sen till det oemotståndliga priset av fyra pund.
Och av titeln att döma så trodde jag att det skulle vara en manual som förklarade hur man bygger små tanter, och att det skulle finnas en supportlinje att ringa om man skulle sakna någon skelettdel eller så. Men så var det inte riktigt, utan det är mer en coming-of-age story om Johanna Morrigan som i början av boken är fjorton år gammal och växer upp i en familj med många barn och lite pengar i ett council house i Wolverhampton. Hon är inte lycklig, för att hon är tjock och killar inte är intresserade av henne. Och då bestämmer hon sig för att bygga upp en ny tant och skapar alter-egot Dolly Wilde som hoppar av skolan och börjar recensera musik, dricka, röka och ähm, ja, det som hennes böcker alltid handlar om.
Enligt citatet på baksidan av boken så binge-läste Nigella Lawson boken på en kväll och missade middagen. För mig tog det lite längre tid eftersom jag har läst några mästerverk på engelska signerade skolans sjätteklassare, men det gick ändå förhållandevis snabbt. Precis som ovan nämnda bok av samma författare är How to Build a Girl väldigt... explicit, tanten har som sagt inget filter, men ändå 'laugh-out-loud funny' som lovat. Den får fyra snattade Procter & Gamble-deodoranter värda 79p styck av fem.

Inga kommentarer: